ابعاد مورد نیاز جهت اجرای آسانسور

با سلام

این سری مقالات جهت آشنایی کارفرمایان محترم و معماران عزیر تدارک دیده شده تا با آسانسور هایی حداقلی استاندارد آشنا شوند و بتوانند در ساخت و دساز اسانسور هایی ایمن و مرتبی در برج ها و بنا های خود از آن استفاده نمایند تلاش شده تا با زبان ساده و قابل  درک برای شماعزیزان محترم ارایه گردد.

یکی از سوالات همیشگی که کارفرمایان، مهندسین ناظر و طراح عزیز دارند ابعاد مورد نیاز  آسانسوربرای هر سقف و چاله آسانسور ( pit  ) است.

برای یک آسانسور حداقلی 6 نفره به ابعاد 160 * 160 نیاز است به این معنی که در یک آسانسور با سرعت یک منر بر ثانیه و با سرنشین 6 نفر 450 کیلوگرم هر صقف به حفره ای به ابعاد 160 * 160 سانتی متری تیاز دارد این ابعاد چه با اسکلت فلزی و یا بتونی تفاوتی نمی کند.

برای آسانسور 8 نفره 600 کیلوگرم 160 * 200 سانت

فقط توجه داشته باشید هنگام اجرای طبقات این ابعاد در طبفات بالا در یک راستا و شاقول با طبقه پایینی اجرا گردد و این مربع توسط قالب بند عمود برهم و در یک راستا اجرا گردد.

توجه داشته باشید در هنگام اجرا قالب بند آلماتور بندعزیز  با دقت کم کار نکنند و تخته قالب با سقف پاییتی در یک راستاباشد و یا هنگام بتون ریزی با فشار یتون فالب از جای خود تکان حورده و جابجا نگردد.

نصاب آسانسور هنگام اجرا با انداختن شاقول و ریسمان همیشه کوچک ترین فضا را در نظر می گیرد و نبایستی کار آسانسور به یک حداقل چهار نفر کاهش  یابد در صورتی که کارفرما هزینه آسانسور شش نفره را مجبور است که پرداخت نماید.

نکته بعدی اجرای چهار پلیت 15 * 15  سانت با میلگردهایی که به صورت شاخک ( برای ریشه ) جوش کاری شده تهیه شود و در چهار کنج این ابعاد در روی سطح بتون و یا پودرکار گداشته شود. تا آهنگر بتواند برای نصبر آهن آلات و نبشی های ستون اسکلت آسانسور از آنها استفاده نمایید

این پلیت ها نباید وسط چاه آسانسور اجرا شود تاکید بر چهار کنج است.

و نکته آخر چاله آسانسور در پایین ترین ایستگاه ( زیرزمین ) بایستی 160 سانتی متر هم عمق داشته باشد این عمق از کف تمام شده پایینن ترین ایستگاه محاسبه و اجرا گردد وبایستی ارتفاع لازم جان پناخ تامین گردد.

بهتر است که ابعاد این چاهک 170در 170 باشد تا آهنگر بتواند کلاف پایین آهن کشی را بهتر و راحت تر اجرا کند. و نباز به کنذه کاری و رول بوت نباشد چهار پلیت 20 در 20 یک سانت ضخامت در کنج کف فراموش نگردد.

در آخر از این که این مطلب را خوانندید سپاسگزارم این مطلب حداقل بوده و کامل نیست و کسانی که صاحب تظر هستند می توانند مطلب خود را به اینجانب محمد خلیل پور اعلام و ارسال  فرمایند تا از آنها استفاده شده و اگر مطلبی فراموش شده برای استفاده شما عزیزان و همکاران تکمیل گردد و خوشحال می شوم اگر سوالی دارید برای من بفرستید و یا تماس بگیرید که به آن مطالب در مقالات بعدی بپردازم